הבהרה: מטרת האתר להגביר את הטוב על הרע בעולם האינטרנט לאלו שממילא משתמשים בו. אין לראות בקיום האתר הוראת היתר או סיבה להחזקה או גלישה באינטרנט בניגוד לכללים ותקנות שהוגדרו ע"י גדולי הרבנים והאדמו"רים שבכל קהילות ישראל בכל מקום שהם.
הפעל רשימת השמעה
ניגוני מודזיץ

  • אודות
    • מאמרים
  • תולדות אדמו"רים ומלחינים
  • גלריית מוסיקה
    • רשימות השמעה
    • זיץ חסידי 1
    • זיץ חסידי 2
    • זיץ חסידי 3
    • מודז'יצע אוצרות – סדרת לחסידים מזמור
    • סדרת ביכורי זמרה א'
    • סדרת ביכורי זמרה ב'
    • סדרת ביכורי זמרה ג'
    • סדרת ביכורי זמרה ד'
    • הקפות שניות תשע"ח
    • הדלקת נרות חנוכה תשע"ח
    • נוסח תפילות שבת – הרה"ח ר' בן ציון שנקר
    • נוסח תפילות שבת
    • נוסח תפילות ימים נוראים
    • ניגוני מודז'יץ בנעימות א'
    • ניגוני מודז'יץ בנעימות ב'
    • ניגוני מודז'יץ בנעימות ג'
    • נעימות בפסנתר 1
    • נעימות בפסנתר 2
    • נעימות בפסנתר 3
    • ניגוני כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א תשע"ט
  • מן האוצר
    • מן האוצר 46
    • מן האוצר 47
    • מן האוצר 48
    • מן האוצר 49
    • מן האוצר 50
    • מן האוצר 51
    • מן האוצר 52
  • צור קשר
  • אודות
    • מאמרים
  • תולדות אדמו"רים ומלחינים
  • גלריית מוסיקה
    • רשימות השמעה
    • זיץ חסידי 1
    • זיץ חסידי 2
    • זיץ חסידי 3
    • מודז'יצע אוצרות – סדרת לחסידים מזמור
    • סדרת ביכורי זמרה א'
    • סדרת ביכורי זמרה ב'
    • סדרת ביכורי זמרה ג'
    • סדרת ביכורי זמרה ד'
    • הקפות שניות תשע"ח
    • הדלקת נרות חנוכה תשע"ח
    • נוסח תפילות שבת – הרה"ח ר' בן ציון שנקר
    • נוסח תפילות שבת
    • נוסח תפילות ימים נוראים
    • ניגוני מודז'יץ בנעימות א'
    • ניגוני מודז'יץ בנעימות ב'
    • ניגוני מודז'יץ בנעימות ג'
    • נעימות בפסנתר 1
    • נעימות בפסנתר 2
    • נעימות בפסנתר 3
    • ניגוני כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א תשע"ט
  • מן האוצר
    • מן האוצר 46
    • מן האוצר 47
    • מן האוצר 48
    • מן האוצר 49
    • מן האוצר 50
    • מן האוצר 51
    • מן האוצר 52
  • צור קשר
האדמו"ר רבי ישראל דן ממודז’יץ זצ"ל
ראשי » תולדות אדמו"רים ומלחינים » האדמו"ר רבי ישראל דן ממודז’יץ זצ"ל

האדמו"ר רבי ישראל דן ממודז’יץ זצ"ל

האדמו"ר רבי ישראל דן ממודז'יץ בעל ה'נחלת דן' זצ"ל נולד בוורשה בי"ט טבת שנת תרפ"ח לאביו האדמו"ר רבי מואל אליהו ממודז'יץ בעל ה'אמרי אש' זצ"ל, ונקרא שמו ישראל דן ע"ש זקינו מצד אביו האדמו"ר הראשון ממודז'יץ רבי ראל בעל ה'דברי ישראל' זצ"ל וזקינו מצד אמו האדמו"ר רבי דן מקוסטנין זי"ע. מנעוריו התבלט בכשרונותיו, שקידתו תמדתו המופלאה מעל לכל בני גילו, כבן ד' שנים כבר נכנס אצל מלמד גמרא והחל להגות בש"ס.
בשנת תרצ"ה התלוה האדמו"ר בעל ה'אמרי אש' זצ"ל לאביו הגדול הרבי בעל ה'אמרי שאול' זי"ע בנסיעתו לפקוד את ארצנו הקדושה, בהגיע מועד שובם לפולין גילה ה'אמרי אש' כי אדיר חפצו להתיישב בארה"ק, ואביו ה'אמרי שאול' סכים על ידו ושמח על כך מאד, כשהוא רואה בכך תקיעת יתד לבית מודז'יץ בארץ החיים, ומצוה על בנו לפתוח בית מדרש מודז'יצאי בתל אביב. פרק זמן עבר עד אשר נשתקע ה'אמרי אש' בארה"ק, ובחורף שנת תרצ"ז נצטרפו אליו הרבנית ע"ה ובנם יחידם ישראל דן.
בשנות בחרותו נמנה על תלמידי ישיבת ליובאוויטש בתל אביב שהתנהלה ע"י המשפיע החסיד המפורסם רבי חיים שאול ברוק זצ"ל, שחיבבו מאד והאציל עליו מרוחו. אישיותו של רבי חיים שאול חסיד אמת מחסידי קמאי, ת"ח מופלג, איש אמת ללא פשרות המוסר נפשו על קוצו של יו"ד השפיעה רבות על עיצוב מסכת חייו, ולאידך רבי חיים שאול חיבב מאוד את תלמידו החשוב. קשר מופלא נרקם בין רבי ישראל דן ובין מי שכהן אז כראש הישיבה הרב דוד פוברסקי זצ"ל, שרבי ישראל דן החזיקו כרבו שלימדו תורה ורחש לו הערצה.
בשנים מאוחרות יותר למד בישיבת וולוזי'ן בתל אביב ונחשב שם לאחד האריות שבחבורה. על סדר לימודו שם מסופר שלפני הצהריים היה לומד בכל יום ב' דפים בעיון, ואחה"צ היה משנן וחוזר על מסכתות שלמד בעבר, בערך עשרים דפים בכל יום.
בשנת תש"ז עלה ארצה סבו האדמו"ר בעל ה'אמרי שאול' אשר בחסד ה' הצליח להימלט מגיא ההריגה ולכונן מחדש את בית מדרשו בארה"ב, ומשם הגיע לשערי ארה"ק על מנת להניח את היסודות להשתקע בה. עבור רבי ישראל דן שזכה כעת מחדש בשנות בגרותו להקביל פני זקינו, היו חודשים אלו יסוד מוסד במסכת חייו. כל אותם הימים לא זזה ידו מידי זקינו הגדול. בשבת קודש ט"ז כסלו תש"ח עלה הרבי בעל ה'אמרי שאול' השמימה. ובנו הגדול הרבי בעל ה'אמרי אש' ישב על כסא אביו.
האדמור רבי ישראל דן בבחרותו עומד לימינו של סבו האדמור רבי שאול ידידיה אלעזר זצל
האדמור רבי ישראל דן בבחרותו עומד לימינו של סבו האדמור רבי שאול ידידיה אלעזר זצל

בשנת תש"י בנה את ביתו עם הרבנית תליט"א בת הרב שמואל אהרן שצ'דרוביצקי זצ"ל מראשי אגודת ישראל. משך כחצי יובל כיהן כספרא דדיינא בביה"ד דתל-אביב, ואף שלא ביקש משרה זו אלא כדי לעשות לפרנסתו, עד מהרה יצא טיבו כמי שנהירין ליה שבילי הפוסקים, ועולם הדיינות כולו עמד נפעם נוכח הגדרותיו ועצותיו הגאוניות בכל דבר הקשה, עד שכפי שהתבטא אחד מגדולי הדיינים בתל אביב: הוא היה 'הרבי של כל הדיינים'. עם זאת לא בקש מעולם משרת רבנות או דיינות אף כי בניקל היה יכול להשיגה, כי לא ראה עצמו ראוי לאיצטלא זו.

כל אותם השנים לא נהג שום ענייני גדולה בעצמו למרות היותו בן יחיד לאביו הגדול, ומטבע הדברים כל עניני בית מודזיץ עברו על ידו והתנהלו דרכו, היה יושב בתוך עמו מגלגל בשיחה עם כל אדם ונוהג בהצנע לכת. גם את כח תורתו הסתיר מאד עד כמה שהיה מסוגל. ככלל היה בעיניו כאחרון הפשוטים וכך נהג בעצמו. כל זאת כמובן לצד התמסרותו לעמוד ולשרת את אביו בצורה שאין לה אח ורע, גאון היה גם בבחינה זו של כיבוד אב, ולא זזה ידו מתוך ידו כל ימיו.
ביום ראשון ד' באייר תשד"מ נצחו אראלים את המצוקים והרבי בעל ה'אמרי אש' זי"ע נתבקש לישיבה של מעלה. עם סתימת הגולל הכריז הרה"ח ר' עלי לרנר ע"ה על הכתרתו של בנו יחידו רבי ישראל דן למלא מקומו ולהמשיך את שושלת אדמו"רי מודז'יץ.
במחיצת אביו האדמו"ר רבי שמואל אליהו זצ"ל
במחיצת אביו האדמו"ר רבי שמואל אליהו זצ"ל

כ"ב שנים נהג נשיאותו ברמה ובתקיפות ביחס לכלל מחד, ובד בבד כלפי הפרט היה אב רחום אשר לבו יוצא לכל אחד ואחד. איש אמת אשר לא חת מפני שום דבר, לא זז מהנהגותיו מפני 'מה יאמרו' או 'איך יקבלו', ודבק בעקביות בדבריו ובסדריו, אין נפק"מ אצלו בין אם רבים נמצאים או איש אחד, הוא ינהל אותו שולחן וינהג באותם הנהגות.
לפנות בוקר היה עומד משנתו ויורד וטובל ואח"כ יושב על התורה עד זמן התפילה ותפילתו בלא תנועה חיצונית אבל כמונה מעות בנעימה דקה מעוררת הלבבות, ורוב יומו ספון בחדרו והוגה בתורה בשקידה עצומה. דלתו פתוחה בכל עת לכל מי שמבקש להיכנס לברכה ועצה. כך היה נוהג עד שעה מאוחרת בלילה שאז היה מניח עצמו לישון ב' או ג' שעות וחוזר חלילה. ולא שינה – גם לאחר שמחת נשואי צאצאיו שנגמרה סמוך לעלות השחר, קם ממיטתו באותה השעה וניהל סדר יומו הרגיל. ולא שינה – מעולם ליסוע למקום נופש וכיוצא בזה.

כבר נזכר כי כרועה נאמן היה לעדתו וחס על כל אחד מצאן מרעיתו, מבקש טובתם של ישראל ודואג לכל אחד באשר הוא שם להיטיב מצבו הרוחני והגשמי, מיצר בצערם של ישראל ושמח בשמחתם באמת, היה מטריח עצמו לכל ניחום אבלים ולכל שמחה של כל מי שהיה לו איזה שייכות עמו, וכל אחד הרגיש כבן יחיד לאב רחמן המעודד ומחזק מייעץ ומוכיח מסייע ומעתיר אשר באהבתו ובחמלתו נושאו על לוח לבו הטהור תמיד לזכרון לפני ה'.

הנהגתו ודרכו היו בהצנע לכת, סלד מ'רעש' חיצוני והתלבטות, רק בקול דממה דקה לישר עקמימות שבלב, ומבלי להיתפס לדמיונות שוא אותם ביטל בחריפות. אמר פעם שאדם צריך לשמור מחשבתו, היינו שאם לפתע יעצור אותו מאן דהוא וישאל מה חשבת עכשיו יוכל לענות תיכף בלא היסוס מה חשב. כמו כן אמר פעם שאינו אומר דבר מבלי לחשוב עליו קודם. בהזדמנות מסוימת התבטא: שלך גדולה משלהם – כל אחד יש לו את התפקיד שלו וגם אם בעיניו נראה שהתפקיד שלו אין לו שום ערך עליו לידע שזהו תפקידו ועבורו להשלים את הענין הזה זה הדבר הגדול ביותר שיש. כהנה וכהנה היה סגנון דרכו.
ומאידך יש להדגיש את העין טובה שהיתה לו כלפי כל אדם, וכלפי חוגים שונים והנהגות שונות. גם כאלו שהיו בסגנון הרחוק מכל הווייתו כרחוק מזרח ממערב הנה הוא ראה תמיד את הנקודות החיוביות ולא ביטל אף אחד, והעריך כל אחד באמת על מעלותיו, נהרא נהרא ופשטיה.
היה מקרבניטי היהדות החרדית והשתתף ברוב האירועים המרכזים של היהדות החרדית באה"ק כשברבים מהם הוא נושא דברים בפני הציבור. היה מהחברים המרכזיים של מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל ודעתו היתה נחשבת מאד אצל כל גדולי ישראל מכל חוגי היהדות. מן הראוי לציין כי בכל ענין וענין היה טובת כלל ישראל לנגד עיניו, ומעולם לא נהנה אישית לא הוא ולא שבטו מעסקנות הכלל בה היה מעורב.
בכלל היתה לו ראיה מקורית ותפיסה מקורית בכל ענין, ותמיד ולגבי כל ענין המתרגש ובא, וכל מיני שאלות החיים העומדות על הפרק, זוית הראיה שלו היתה מתוך הדאגה לכלל ישראל.
מופלא הי' בכח תורתו, והיה אומר על שולחנו מערכות ארוכות בלולות מכח חידוש מופלא, גאונות מדהימה, בקיאות נדירה, עומק הפשט לצד דברי הלכה, עניני אגדה ודרוש ממולאות ברמזי גימטריות פלאיות, וכל אלו קבוצים יחד כשהוא חורז דברי חז"ל זה בזה ומאיר בהם אור חדש, ומבין השיטין מבצבצים ועולים יסודות בעבודת ה' ועומק משנת תלמידי הבעש"ט – רבים רבים נהרו לשלחנותיו אך ורק כדי להתבשם מדברי תורתו שסגנונם המקורי והאופייני היו להם למשיבת נפש.
מסכת בפני עצמה היא מאות הניגונים שחיבר בכ"ב שנות הנהגתו, ניגוני דביקות וניגוני שמחה ניגוני ריקוד וואלסים ומארשים, ארוכים וקצרים, רובם לתפילות הימים הנוראים ומועדי השנה ושאר הניגונים שחיבר בימי שמחת צאצאיו, ונצטרפו כולם לספר בשיר בתוך ספרן של צדיקי בית מודז'יץ בעלי השיר. כמנהג אבותיו היה עובר לפני התיבה בכל תפילות הימים הנוראים.
בל"ג בעומר שנת תשנ"ה קבע את מושבו ובית מדרשו בבני ברק. לא בקלות עזב את בית מדרשו של אביו ודחה את הדבר עוד ועוד, ואולם המצב הרוחני שהלך והידרדר בתל אביב והקשה מיום ליום על העמדת הדור הצעיר שהלך והתרחב ב"ה לא הותיר לו ברירה. לימים אמר, בת"א בשנים האחרונות כבר לא היה כ"כ סביבה דתית, אבל בעצם היותינו שם התקרבו רבים ליהדות ומכח זה זכיתי בעוה"ב.
עם המעבר לבני ברק קבלה חצר מודז'יץ תנופת התפתחות ורבים רבים באו בשעריה להתבשם מתורתה ומנגינתה, ולשחר פני הרבי זצ"ל וליהנות ממנו עצה ותושייה.

בעת עריכת 'טיש' בערוב ימיו
בעת עריכת 'טיש' בערוב ימיו

לקראת כ"א אדר תשס"ה יומא דהילולא של רבי אלימלך מליז'נסק זצ"ל נסע רבי ישראל דן לפולין לכבוד סיום הש"ס של סדר לימוד הדף היומי שנערך בעיר לובלין בבנין שנבנה ע"י רבי מאיר שפירא זצ"ל מלובלין ושימש משכן ישיבת חכמי לובלין, ואמר אז שהוא מרגיש קשר ושייכות מיוחד לזה, שהוא מקום מנוחת זקניו האדמו"רים מלובלין ויפקוד את אהלם, והוא עיר הולדתו של אביו האדמו"ר ה'אמרי אש' זצ"ל, ושהוא עדיין זוכר את נסיעתו של סבו הרבי ה'אמרי שאול' לסיום הש"ס של המחזור הראשון של דף היומי שנערך בישיבת חכמי לובלין. באותה נסיעה התבטא כמה פעמים כי נסיעתו היא פרידה כי יותר כבר לא יוכל לשוב שמה.

באותה שנה הקדים לחבר את הניגונים לקראת הימים הנוראים, ועמד והזהיר כמה וכמה פעמים שהשנה חייבים שבנו – כ"ק אדמו"ר שליט"א – ידע את כל הניגונים.
ובאחת השבתות דיבר באריכות מהענין שבדורות הראשונים היו שני אופנים במסירת הנהגה, מרב לתלמיד, ומאב לבן. ואילו בדורות האחרונים הסדר הוא שהנהגה נמסר מאב לבן, ושבדרך כלל הבן הוא התלמיד הכי גדול.
ביום רביעי י' אלול התקשר לבנו האדמו"ר שליט"א ובקשו שיזכיר לו מחר לעשות קידוש לבנה על אף שהיה עושה תמיד במוצ"ש. ואכן למחרת קידש הלבנה במנין מצומצם.
ביום שישי בבקר ירד לביהמ"ד וקרא לבנו כ"ק אדמו"ר שליט"א שיעלה לחדרו, וכתב ההסכמה לספר 'אמרי אש' שהיה מוכן לדפוס זמן רב ועמד אצלו לקבל ההסכמה להדפסת הספר, ואמר לבנו כ"ק אדמו"ר שליט"א שיקרא לגבאי הרה"ח ר' יחיאל זאב קרימלובסקי הי"ו שיבוא בדחיפות וימסרו לו המכתב להעתיקו ולסדרו.
בליל שבת ירד מדירתו לערוך את שולחנו בבית המדרש למרות שלא חש בטוב. בשעת עריכת השולחן התגברו ייסוריו מרגע לרגע ולא הראה סימן כלשהוא.
בלילה נתגברו עליו ייסורים נוראים ולשחרית כבר לא ירד לביהמ"ד, ורק עלו מנין מצומצם לביתו לקריאת התורה. ועל בנו כ"ק אדמו"ר שליט"א ציוה לרדת לביהמ"ד ואמר לו: תעלה ששי (עליית האדמו"ר), ותקח את כל העניינים לידיים.
אחרי התפילה הרשו אך לאחדים לעלות לביתו להתברך מפיו וביניהם אחד מזקני אנ"ש שהיה בעל שמחה באותה שבת. ואמר לו הרבי: 'בשבת תחילת הכל ובשבת נשלם הכל'.
במוצש"ק נסע לבית חולים ואושפז שם. בבוקר יום א' י"ד אלול, ביקש ממקורביו שיביאו גמרא שבת ואת התפילין שלו, והתחיל להתפלל והמתין שיביאו לו התפילין. בינתיים איבד לפתע את הכרתו לכמה דקות וכשהתעורר תיכף בקש שוב להניח תפילין ובעוד הוא מדבר על התפילין איבד שוב הכרתו לכמה רגעים, ושוב התעורר וחזר ובקש להניח תפילין, ובשעת הנחת תפילין העביר ידיו על עיניו וקרא קריאת שמע ולפתע איבד שוב את ההכרה, ומאז נפל למשכב למשך כתשעה חודשים.
האדמו"ר שליט"א על ציון אביו האדמו"ר רבי ישראל דן זצ"ל במרומי הר הזיתים
האדמו"ר שליט"א על ציון אביו האדמו"ר רבי ישראל דן זצ"ל במרומי הר הזיתים

בשעותיו האחרונות ובפטירתו עמדו סביב מיטתו מאות מחסידיו, תלמידיו ומעריציו. הרבי בעל ה'נחלת דן' נסתלק לגנזי מרומים ביום שישי ערב שבת קודש כ' סיוון תשס"ו. מעט לפני שבת קודש נטמן ליד קברי אבותיו במרומי הר הזיתים לאחר הלוויה גדולה בה השתתפו אלפים הן בבני ברק והן בירושלים עיה"ק. לאחר סתימת הגולל הכתירו זקני החסידים את בנו הגדול רבי חיים שאול שליט"א למלא את מקום אביו ולהיות אדמו"ר לעדת חסידי מודז'יץ.

האדמו"ר רבי ישראל דן ממודז’יץ זצ"ל
« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

  • אודות
    • מאמרים
  • תולדות אדמו"רים ומלחינים
  • גלריית מוסיקה
    • רשימות השמעה
    • זיץ חסידי 1
    • זיץ חסידי 2
    • זיץ חסידי 3
    • מודז'יצע אוצרות – סדרת לחסידים מזמור
    • סדרת ביכורי זמרה א'
    • סדרת ביכורי זמרה ב'
    • סדרת ביכורי זמרה ג'
    • סדרת ביכורי זמרה ד'
    • הקפות שניות תשע"ח
    • הדלקת נרות חנוכה תשע"ח
    • נוסח תפילות שבת – הרה"ח ר' בן ציון שנקר
    • נוסח תפילות שבת
    • נוסח תפילות ימים נוראים
    • ניגוני מודז'יץ בנעימות א'
    • ניגוני מודז'יץ בנעימות ב'
    • ניגוני מודז'יץ בנעימות ג'
    • נעימות בפסנתר 1
    • נעימות בפסנתר 2
    • נעימות בפסנתר 3
    • ניגוני כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א תשע"ט
  • מן האוצר
    • מן האוצר 46
    • מן האוצר 47
    • מן האוצר 48
    • מן האוצר 49
    • מן האוצר 50
    • מן האוצר 51
    • מן האוצר 52
  • צור קשר
רשימות השמעה
אופרה ראשונה אוצרות ניגוני מודז'יץ אוצרות ניגוני מודז'יץ א' אוצרות ניגוני מודז'יץ ב' אוצרות ניגוני מודז'יץ בנעימות אוצרות ניגוני מודז'יץ בנעימות א' אוצרות ניגוני מודז'יץ ג' ביכורי זמרה א' ביכורי זמרה ב' ביכורי זמרה ג' ביכורי זמרה ד' ביכורי זמרה ה' ביכורי זמרה ו' בית בגנו הדלקת נרות חנוכה היכל שלמה תשכ"ח זיץ חסידי טיש יארצייט אמרי אש תש"פ ימים נוראים כ"ק אדמו"ר שליט"א מודז'יץ בפסנתר מוצאי יום כיפור תשע"ח מן האוצר מן האוצר 55 מן האוצר 56 מן האוצר 57 נוסחי תפילות ניגוני ימים נוראים תש''פ ניגונים ארוכים ניגונים עתקים ניגוני מודז'יץ בנעימו ניגוני מודז'יץ בנעימות ניגוני מודז'יץ בנעימות ט' ניגוני מודז'יץ בנעימות י' ניגוני ר' בן ציון שנקר ז"ל נעימות בכינור נעימות בפסנתר סדרת לחסידים מזמור קבלת פנים תשל"ה קעמפ מודז'יץ תשס"ז ר' שמואל רוזנבוך רבינו ה"אמרי שאול" רבינו ה"נחלת דן" רבינו האמרי אש שבת
פוסטים אחרונים
  • יא. לחיים ניגוני שמחה וברכת המזון
  • 10. דא"ח
  • ריקוד תש"י
האתר הוקם ע"י עו"ד ר' דוד זעירא הי"ו ביוזמתו ובחסותו.
כל הזכויות שמורות לעמותת המכון לתיעוד ושימור ניגוני מודז'יץ – ע"ר מס' 580537777
גלילה לראש העמוד
דלג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס